Jak wygląda fulfillment w e-commerce?

Od jakiegoś czasu, termin „Fulfillment” zaczął zdobywać na popularności w świecie handlu elektronicznego. Fulfillment to dedykowany outsourcing usług magazynowych dla e-commerce, który obejmuje wszystkie etapy od momentu złożenia zamówienia przez klienta, aż po jego dostarczenie. W praktyce oznacza to, korzystasz z zasobów operatora logistycznego – przestrzeni magazynowej, wyszkolonych pracowników, specjalistycznego sprzętu, know-how czy technologii. Usługa ta wiąże się z wieloma korzyściami, niezależnie od tego, czy Twój sklep ma ugruntowaną pozycję na rynku, czy jest dopiero nowym biznesem.

Co można zyskać decydując się na fulfillment e-commerce?

Po pierwsze to kompleksowość obsługi: możesz powierzyć cały proces logistyczny profesjonalistom, począwszy od dostaw do magazynu, kompletowania zamówień, pakowanie aż po wysyłkę i obsługę zwrotów. Dodatkowo firma logistyczna w Twoim imieniu zadba od bieżące zamówienia materiałów opakowaniowych potrzebnych do odpowiedniego spakowania i zabezpieczenia Twoich produktów na czas transportu.

Kolejną wartością jaką można zyskać jest wygoda i oszczędność czasu: zamiast spędzać godziny na zarządzaniu towarem, pakowaniu i wysyłaniu zamówień, właściciele sklepów internetowych mogą skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Zamiast absorbować swoją uwagę na rozwiązywaniu problemów natury logistycznej osoby zarządzające e-commerce angażują się w działania marketingowe, planują strategię sprzedażowe i budują pozytywny wizerunek marki w oczach klientów.

Opłacalność kosztowa to kluczowa kwestia: własna logistyka to własny lub wynajęty magazyn, konieczność utrzymania pracowników itp. czyli stałe koszty, które trzeba ponosić niezależnie od wykorzystania potencjału. W modelu fulfillmentowym firma decydująca się na ten model logistyczny rozlicza się z operatorem za rzeczywiście wykonaną pracę i zaangażowanie zasobów. Koszty jakie się ponosi są proporcjonalne do konkretnych operacji magazynowych np.  ilości wysłanych zamówień, spakowanych paczek, obsłużonych zwrotów czy też zajmowanego miejsca w magazynie itp.  Mamy tutaj do czynienia z zamianą kosztów stałych na zmienne adekwatnie do skali działalności

Wyliczając korzyści nie można pominąć takiego aspektu jak zmniejszenie ryzyka nieterminowych wysyłek oraz skalowalność: operatorzy logistyczni mają zabezpieczone zasoby na wypadek wzrostów sprzedaży swoich klientów np. ze względu na sezonowość. Są w stanie w krótszym czasie zareagować na wzrosty wynikające z rozwoju czy też spowodowane zaplanowanymi akcjami promocyjnymi. Sprzedaż e-commerce charakteryzuje się także sporą zmiennością wysyłanych wolumenów w przeciągu pojedynczego tygodnia gdzie największą ilość zamówień obsługuje się po weekendzie. Dysproporcje między ilością obsłużonych paczek w poniedziałki oraz w piątki może sięgać nawet kilkudziesięciu procent i stanowi nie lada wyzwanie. Sprawna firma zajmująca się fulfillmentem poradzi sobie z takimi wyzwaniami!

Następna zaleta to dostęp do technologii, know-how i gotowych rozwiązań: sprawnie działający magazyn logistyczny to również zaawansowany system WMS (Warehouse Management System), który automatyzuje i usprawnia procesy czyniąc je bardziej efektywnymi i wydajnymi jak również posiada szereg gotowych integracji z popularnymi narzędziami wykorzystywanymi w e-commerce np. #baselinker. #shoper a także umożliwia łatwą komunikację z Twoim systemem ERP. Właściciel sklepu internetowego ma dostęp do dobrych praktyk oraz doświadczenia jakie posiada firma logistyczna dzięki współpracy z podobnymi klientami.

Nie można zapomnieć o poprawie jakości obsługi: istnieje duża szansa, że poprzez staranny wybór operatora magazynowego Twoja sprzedaż e-commerce zyska na jakości. Firma logistyczna musi się starać aby jej usługi były na najwyższym poziomie, musi być w pełni profesjonalna w tym co robi aby utrzymać klientów  i pozyskiwań nowych. Jej jakość to Twoja jakość!

Jak widać Fulfillment to więc rozwiązanie, które może w znacznym stopniu przyczynić się do wzrostu Twojego biznesu oraz pozwolić na budowaniu kolejnych przewag konkurencyjnych. Jednakże jak każda inna decyzja biznesowa, wybór tego modelu logistycznego powinien być przemyślany i oparty na analizach szans i zagrożeń jakie może nieść za sobą wybór nieodpowiedniego partnera.

Interesuje Cię sprawna obsługa logistyczna Twojego e-commerce?

Skontaktuj się z nami a sprawdzimy jak możemy usprawnić Twój biznes!

Podziel się na:

Powiązane wpisy